Sideløbende med de længerevarende orkesterprojekter (Burnin Red Ivanhoe, Secret Oyster og Birds of Beauty), Karsten Vogel har stået centralt i, har han haft en del opgaver som solist og komponist. Ved solokoncerter har han ofte benyttet komponerede og præ-indspillede soundscapes, der alle har taget udgangspunkt i den aktuelle fremførelsessammenhæng. Ikke mindst i en række koncerter i forbindelse med kunstnergruppen PROs ferniseringer har han udviklet et særlig billedrigt tonesprog. Han har da også som eneste ikke-billedkunstner været medlem af denne gruppe siden 2004. Også billedkunstnerne Frode Steinicke og Pernille Mejslov har han samarbejdet med. Solokoncerter med tilknytning til billedkunsten har blandt andet bragt ham til Paris, Færøerne og Japan.

Fra 1980 til hans død i 2004 optrådte Karsten Vogel med Frits Helmuth både ved koncerter, oplæsningsarrangementer og i teaterproduktionerne ”Skyldig, ikke skyldig” og ”Osvald og søn” (bl.a. lp ”Vinden fortæller om Valdemar Daae og hans Døttre” 1980). Ved lignende ord-og-musik-arrangementer har han desuden arbejdet sammen med F. P. Jac, Lars Knutzon og Ole Lemmeke (cd ”Pesten i Bergamo og Lilien paa Marken” 2010).

Mindre besætninger som duo og trio i Karsten Vogels navn har jævnligt stået på især mindre scener. Duoen med Niels Thybo (cd ”God only knows” 1997) havde meget at lave i samarbejdet med Frits Helmuth, men optrådte også alene spredt henover 80’erne og 90’erne. En trio med den usædvanlige besætning saxofon, violin og percussion (med Kerstin Backlin og Heidi Petersen) tog ligeledes udgangspunkt i et Frits Helmuth-projekt men havde i 00’erne også engagementer som ren trio. Til foredragsarrangementer og arrangementer, hvor fortællestoffet meget vel kan komme til at fylde op mod halvdelen af tiden, står trioen med Lone Selmer (vokal og klaver) og Klaus Menzer (percussion) ofte for musikdelen. Lejlighedsvis er også guitaristen Rasmus Hedeboe knyttet til disse arrangementer.

Karsten Vogels kompositioner har i disse tilfælde udgjort stort set alt det musikalske materiale. I hans kvartet med Thomas Walbum (keyboards), Thomas Ovesen (kontrabas) og Klaus Menzer (trommer) er den særlige stil og stemning i Karsten Vogels musikalske univers yderligere rendyrket og fritskrabet. Med den udsendtes i 2018 “This Is It”.

Rent jazzorienterede projekter har også (hvordan har der dog været tid til det?) været på programmet. Den Charlie Parker-inspirerede jazz, der var Karsten Vogels stilistiske udgangspunkt midt i 1950’erne, genoptog han i en række tilfælde sammen med The Jam Trio (cd ”My Old Flame” 2010), mens avantgardejazzen blev foldet ud i først en kvartet med Hugh Steinmetz (cd ”Sweet & Aggressive” 2006), siden med hans medspiller fra de allerførste år som musiker, pianisten Per Aage Brandt (cd ”Cry!” 2016), i en kvartet, der hovedsagelig optræder i Frankrig.

Diskografi

1966 Hugh Steinmetz: ”Nu!”
(Debut 1148 cd: Steeplechase SCCD 36027)
1968 Cadentia Nova Danica: ”John Tchicai & Cadentia Nova Danica”
(Polydor 2343015)
1981 Vedurløg
(m/Fagrir Fuglar, Tutl HJF 11)
1983 Signature
m/Jørgen Emborg/Jens Melgaard/Søren Christensen (Artic 6.61521)
1984 Sunleif Rasmussen: “Sunleif Rasmussen”
(HJF 17)
1987 Valdemar Rasmussen: “Et yndigt land”
(Music Mecca ML 121)
1987 Evergreens
m/Niels Thybo/Jens Melgaard/Ole Theill (Storyville SLP 4143)
1990 Sindbillede
m/Kontrakvartetten/Niels Thybo/Jørgen Emborg o.a. (Music Mecca CD 1011-2)
1994 Nordic Frames
m/Kenneth Knudsen/Michael Friis/Jacob Kristoffersen o.a. (DaCapo DCCD 9418)
1997 God only knows
(m/Niels Thybo, Stunt STUCD 19716)
1998 Robin Taylor: “Experimental Health”
(Marvel of Beauty MOPCD 002)
2000 Light when dark
(Grottekoncert, Tutl HJF 73)
2000 Edvard Debess: “Debazz”
(HJF 79)
2002 Robin Taylor: “File under extreme”
(MOBCD 007)
2003 Robin Taylor: “On-plugged in Elsinore”
(MOPCD 008 )
2005 Stained Glass Music
m/Hanne Siboni /Skye Løfvander i Cisternerne (OysterSongs OYSTCD 101)
2005 Modul(e)
Per Aage Brandt/Karsten Vogel (OysterSongs OYSTCD 102)
2005 Robin Taylor: “Oyster’s apprentice”
(MOPCD 015)
2006 VogelSteinmetzQuartet: “Sweet & Aggressive”
(Oyster Songs OYSTCD 103)
2007 Meetings
m/Dr.L.Subramaniam (Calibrated CALI 038)
2010 My Old Flame
m/The Jam Trio (Calibrated CALI 109)
2010 Pesten i Bergamo og Lilien paa Marken
m/Ole Lemmeke (OYSTCD 201)
2010 Robin Taylor: “Two-pack”
(MOBCD 021B)
2011 Eventyrium
(OYSTCD 202)
2014 Al Agami/Lone Selmer: “Mind the Gap”
(OYSTCD 104)
2015 Robin Taylor: “From Scratch”
(MOBCD 025)
2015 Lone Selmer: “Dagslys”
(Ventura VRMCD1503001)
2016 Per Aage Brandt/Karsten Vogel: ”Cry!”
(Storyville 101 8443)

Pressen skrev

Smukt, flot og magtfuldt. Sjælens lidenskab var fri, som svømmede han i det blå hav. Stor musik med en universel skønhed.

There aren’t many alto saxophonists to whom I’d rather be listening. He has a lovely tone – slender, fibrous and very human – and a shallow vibrato: a highly distinctive combination. If you listen to one of his improvisations and just concentrate on the shaping of his phrases, it can be a good reminder of how inventive and unpredictable a great jazz musician can be.

Karsten Vogel er en strålende saksofonist, som vi hører altfor sjelden. Han har en tøff tone i hornet. Det var sannelig på tide at jeg fikk oppleve han i levende live. For en bedre altsaksofonist i Danmark skal man lete litt etter.

Great sound of the marvelous instrument called the sax! Mr. Vogel is absolutely brilliant in each of his intervensions!

Listeners who have a chance to catch Vogel playing should take it, as he is a stellar sax player.

The sax-ace Karsten Vogel – years of experience and consequently an exceptional musical knowledge.

Il sax impazzito di Karsten Vogel.

Sublime saxo de Karsten Vogel.

Il grande fiatista – maestro Vogel, sassofonista di grande versatilità.

Én af den danske scenes originale og spændende musikere

Uafviseligt musikalsk nærvær

Horn legend Karsten Vogel.

One of the legendary figures of Danish progressive rock playing a pivotal role in the excellent bands, Burnin Red Ivanhoe and Secret Oyster Karsten Vogel returns with his fantastic saxophone playing and some more beautiful solos.

Karsten Vogel … Für mich waren diese dänischen Rocker das Ereignis des Abends.

Particulary memorable was a quartet selection with the two altos of Tchicai and Karsten Vogel. … On one alto feature he fashioned a solo near Tchicai in concept, the lines longer and the ideas delivered in a more assured manner.

Karsten Vogel bød på solistisk udtryksfuldt spil.

[Vogel-kvartettens] medlemmer spillede med en rytmisk fornemmelse og en autoritet, som intet af de andre orkestre kunne opvise magen til. Vogelkvartetten blev overhovedet ikke placeret.